vineri, 26 februarie 2010

Lista Traducatorilor Autorizati de Ambasada Romaniei in Portugalia

Deoarece Consulatul Roman are ordine de la Externe sa scoata de pe site-ul Ambasadei (iar!!!) lista cu traducatorii de portugheza aflati pe teritoriul Portugaliei, revin ca sa las aici lista actualizata cu contactele. Se pare ca acest loc va fi unul din putinele in care veti mai putea gasi aceasta lista.


1) Budacu Virgil Adrian – 91 020 11 25 - Lisabona
2) Crăciun Daniela - 96 680 34 99 – Lisabona
3) Csizer Oana– 93 312 90 65 – Lisabona
4) Duarte, Olimpia Corina – 963811308 Lisabona
5) Haiduc Mihaela - 961085522 – Lisabona
6) Hulea Cristina – 91 484 09 66 – Lisabona
7) Lima Clarisa – 96 848 43 96 – Albufeira
8 Popa Corneliu – 96 708 96 60 – Lisabona
9) Popa Laura - 96 717 98 13 – Lisabona
10) Tomescu, Iulia Nicoleta – 913108645 Porto
11) Ungureanu Tanty – 91 400 40 67 – Porto

sâmbătă, 20 februarie 2010

ELIBERAREA DOCUMENTELOR DE CĂLĂTORIE

Paşapoartele electronice

Începând din luna februarie 2010 misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României din străinătate vor trece la primirea cererilor de emitere a noului tip de paşaport electronic, cu cip integrat, şi cu mai multe elemente de siguranţă, conform standardelor Uniunii Europene.
Paşapoartele model 2001 rămân valabile până la expirarea termenului de valabilitate.
Paşaportul electronic se va confecţiona numai în România, pe baza elementelor digitale preluate la ambasada: fotografie, semnatură şi amprente. Ambasada României transmite datele solicitantului în România, la Ministerul Administraţiei şi Internelor, care le verifică, procesează şi confecţionează documentul. Acesta este ulterior transmis ambasadei noastre, de unde se poate prelua paşaportul. Perioada de eliberare va fi de peste 3 luni.
Pentru depunerea cererii si a documentelor aferente este necesară prezenţa titularului la Secţia Consulară a Ambasadei Romaniei de la Lisabona.
De la această dată nu se vor mai primi dosare pentru paşapoarte model 2001.
Costul unui pasaport electronic va fi de 96 de euro.
Paşapoartele electronice vor avea valabilitatea de 5 ani pentru adulţi şi 3 ani pentru minorii sub 6 ani.
Precizăm că noul sistem nu prevede emiterea paşaportului în regim de urgenţă, iar ţară termenul de eliberare este de 30 de zile.
Pentru emiterea documentelor de călătorie (paşapoarte şi Titluri de Călătorie) este necesara prezentarea actelor numai în original, nu în copie.
A. Actele necesare emiterii paşaportului electronic cetăţenilor români cu domiciliul în România sunt:
- 1. Pentru adulţi:
• Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie poate fi acceptată doar dacă este însoţită de certificatul de naştere, în original;
• Paşaportul anterior, dacă este cazul;
• În cazul declarării FURTULUI paşaportului simplu, este necesară prezentarea dovezii eliberate de organele de poliţie a statului de reşedinţă cu traducerea efectuată de un traducător autorizat;
• În cazul DISTRUGERII paşaportului simplu, se va prezenta paşaportul distrus sau deteriorat sau fragmente din acesta, cu condiţia ca acestea să cuprindă elemente care să facă posibilă identificarea documentului;
- 2. Pentru minorii in vârstă de peste 14 ani:
* Cartea de identitate sau cartea de identitate provizorie, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie poate fi acceptată doar dacă este însoţită de certificatul de naştere, în original;
* Paşaportul anterior, dacă este cazul;
* Declaraţia ambilor părinţi, a părintelui supravieţuitor, a părintelui căruia i-a fost încredinţat minorul prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau, după caz, a reprezentantului legal, care să ateste acordul cu privire la eliberarea unui paşaport simplu pentru minor; Declaraţiile pot fi autentificate în ţară de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, precum şi în faţa autorităţilor străine, acestea din urmă trebuind să îndeplinească condiţiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila conform Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 05.10.1961;
* În cazul declaraţiilor autentificate de autorităţile străine, care îndeplinesc condiţiile de supralegalizare prevăzute de lege sau au aplicată apostila conform Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 05.10.1961, vor fi prezentate atât originalul, cât şi o traducere legalizată;
*Certificatul de deces, hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului rămasă definitivă şi irevocabilă, în original şi copie xerox, în cazul în care se prezintă doar declaraţia unuia dintre părinţi.
* Actele de identitate valabile ale părinţilor, în original;
- 3. Pentru minorii sub 14 ani:
• Cererile care privesc eliberarea paşaportului simplu pentru minorul care nu a împlinit vârsta de 14 ani se formulează de către ambii părinţi, de părintele supravieţuitor, de părintele căruia i-a fost încredinţat minorul prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau, după caz, de reprezentantul legal – formularul semnat se scanează şi se salvează în sistemul informatic la documente justificative;
• Cererile pot fi formulate doar de către unul dintre părinţi atunci când este împuternicit de către celălalt părinte prin procură specială, autentificată în ţară de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, ori când există acordul scris al acestuia, autentificat în aceleaşi condiţii – procura originală se scanează şi se salvează în sistemul informatic la documente justificative şi se arhivează în original şi în arhiva de hârtie a misiunii /oficiului împreună cu cererea semnată pentru eliberarea paşaportului;
• Atunci când, din motive obiective, nici unul dintre părinţi nu se poate prezenta la misiune/oficiu, cererile prevăzute mai sus, pot fi formulate de o persoană împuternicită de către părinţi prin procură specială, autentificată în ţară de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, care se prezintă împreună cu minorul. Procura originală se scanează şi se salvează în sistemul informatic la documente justificative şi se arhivează în original şi în arhiva de hârtie a misiunii /oficiului împreună cu cererea semnată pentru eliberarea paşaportului;
• certificatul de naştere al minorului, în original;
• paşaportul anterior, dacă este cazul;
• actele de identitate ale părinţilor sau al reprezentantului legal, aflate în termen de valabilitate, în original;
B. Documente necesare pentru obţinerea unui paşaport de cetăţean roman cu domiciliul in străinătate
• permisul de şedere original sau atestatul de înscriere în registrul de populaţie rezidentă de la autoritatea ţării de domiciliu sau orice alt document care atestă dreptul de şedere legală (ex: certificat de rezidenţă eliberat de primăria locală, etc.) în original – se scanează şi se salvează în sistemul informatic la documente justificative şi se arhivează în original şi în arhiva de hârtie a misiunii /oficiului împreună cu cererea semnată pentru eliberarea paşaportului;
• cartea de identitate emisă de autorităţile statului de reşedinţă în original – permisul de conducere care menţionează domiciliul pentru statele care nu eliberează străinilor cărţi de identitate;
• certificatul de naştere romanesc in original;
• certificatul de căsătorie romanesc in original (pentru cei căsătoriţi şi pentru cei văduvi);
• sentinţa de divorţ rămasă definitivă în original (pt. cei divorţaţi);
• certificatul deces romanesc al soţului/soţiei, in original (pt. cei văduvi);
• paşaportul vechi in original;
• buletinele sau cărţile de identitate româneşti in original;
C. Documente necesare pentru obţinerea unui paşaport de cetăţean roman cu domiciliul in străinătate - pentru minor:
• permisul de şedere original al părinţilor/părintelui în care să fie inclus minorul ori permis de şedere emis de autorităţile statului de reşedinţă având ca titular minorul sau atestatul de înscriere în registrul de populaţie rezidentă de la autoritatea ţării de domiciliu sau orice alt document care atestă dreptul de şedere legală (ex: certificat de rezidenţă pe numele minorului eliberat de primăria locală, etc.) în original – se scanează şi se salvează în sistemul informatic la documente justificative şi se arhivează în original şi în arhiva de hârtie a misiunii /oficiului împreună cu cererea semnată pentru eliberarea paşaportului;
• cartea de identitate emisă de autorităţile statului de reşedinţă în original – dacă este cazul în funcţie de vârstă;
• certificatul de naştere românesc în original;
• certificatul de căsătorie românesc în original al părinţilor;
• sentinţa de divorţ rămasă definitiva in original (in cazul părinţilor divorţaţi), din care sa rezulte cărui părinte i-a fost încredinţat minorul;
• Hotărârea judecătorească rămasă definitiva prin care se încredinţează minorul reprezentantului său legal care face cererea de eliberarea a paşaportului (pentru minorii sub 14 ani) sau care îşi exprimă acordul sub forma declaraţiei legalizate;
• certificatul de deces românesc al părintelui, în original ( în cazul în care un părinte este decedat);
• paşapoartele părinţilor in original / pentru spaţiul UE cărţile de identitate în original;
Titlurile de Călătorie
Titlurile de călătorie sunt documente provizorii de identitate, care permit titularului să călătorească numai spre România, cu o valabilitate de 30 de zile (doar pentru ducere spre ţară).
De asemenea, aceste documente obligă titularii să se prezinte la Secţia consulară a Ambasadei României de la Lisabona, pentru că fotografia şi semnătura trebuie preluate în fomat digital, pe instalaţii speciale.
Documentele necesare eliberării unui Titlu de Călătorie sunt:
- Paşaportul expirat
- Cartea de identitate expirată
- În cazul pierderii sau furtului paşaportului sau Cărţii de identitate, solicitantul se va prezenta la secţia consulară cu o declaraţie de la poliţia locală portugheză (de pierdere sau furt a acestor documente)
- La eliberarea Titlului de Călătorie se va plati o taxă de 55 euro, iar acesta va fi emis în aceeaşi zi.
ATENTIE! Pentru a putea călători din nou în străinătate este necesar ca în perioada şederii în Romania să îndepliniţi demersurile pentru obţinerea unui nou paşaport simplu electronic.
Titluri de călătorie pentru copii născuţi în străinătate
Copiii născuţi în străinătate, care au cel puţin un părinte cetăţean român, sunt cetăţeni români.
Pentru a se deplasa în România, misiunile diplomatice şi oficiile consulare eliberează, la cererea parinţilor, un titlu de călătorie; în acest sens se vor prezenta la sediul ambasadei ambii părinţi (daca ambii sunt cetaţeni români), împreună cu copilul şi cu următoarele documente:
• Paşapoartele sau Cărţile de identitate valabile;
• Certificatul de naştere al copilului, eliberat de autoritatile portugheze legalizat cu Apostila de la Haga şi tradus în limba română de un traducător autorizat.
În cazul în care numai unul dintre părinţi este cetăţean român, acesta se poate deplasa singur la ambasadă, dar împreună cu copilul, prezentand, pe langă documentele menţionate mai sus, declaraţia autentificată la un notariat local privind acordul celuilalt părinte pentru eliberarea titlului de călătorie în Romania, apostilată cu Apostila de la Haga şi tradusă la un traducător autorizat.
Atentie! Documentul eliberat în conditiile de mai sus este valabil numai pentru o călătorie în Romania. În vederea reîntoarcerii în străinătate, va trebui transcrisă naşterea copilului in Romania (la Registrul Stării Civile al locului de domiciliu al unuia dintre părinţi) şi obţinerea unui certificat de naştere românesc, pe baza căruia va fi eliberat paşaportul cu care va putea ieşi din ţară.
Paşapoartele temporare
Paşaportul temporar este un nou tip de document de călătorie provizoriu, cu o valabilitate de 12 luni. În această perioadă este posibilă eliberarea unui singur paşaport temporar.
Costul unui paşaport temporar este de 70 de euro şi se eliberează în 48 de ore (două zile lucrătoare).
Condiţiile de emitere a paşapoartelor temporare:
Condiţia esenţială este să aveţi depusă cererea pentru eliberarea paşaportul simplu electronic.
Când declaraţi în scris că urmează să călătoriţi în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi aveţi în paşaportul simplu o viză eliberată de statul care este în conflict cu ţara în care urmează să călătoriţi;
Când deţineţi un paşaport simplu/paşaport simplu electronic care conţine vize valabile, dar s-au terminat filele destinate aplicării ştampilelor de frontieră , iar călătoria nu mai este posibilă în ţările care au emis deja vizele;
Dacă aţi depus paşaportul simplu/ paşaportul simplu electronic pentru obţinerea unor vize şi trebuie să călătoriţi de urgenţă în străinătate;
Dacă nu mai posedaţi documente de călătorie valabile şi declaraţi că este necesar să vă continuaţi călătoria sau să vă reglementaţi şederea pe teritoriul unui stat;
Pentru minorul care urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical, fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol.
Astfel de situaţii trebuie dovedite cu documente emise de instituţia care organizează studiile sau concursul,instituţia medicală sau altă autoritate administrativă.